Snyd
Bedømmelse |
---|
Snyd, Løgn, Tænkeboks, Vejen til viborg. Populært ølspil har mange navne.
Snyd er et terningespil, hvor det gælder om ikke at tabe, ved hjælp af taktik, blufferi, snyderi og en lille smule held.
Regler for Snyd
I første spil slår man med terningerne om hvem der starter. I efterfølgende spil er det taberen fra forrige spil der får æren af at melde først.
Alle deltagere starter med 4 terninger og et raflebæger. Bægeret rystes og hver spiller slår så de andre deltagere ikke kan se hvad man har slået. Terningerne er altså hemmelige for alle andre end én selv.
Spillet handler i sin enkelthed om at “gætte” på hvor mange terninger af samme slags der er slået i alt, uden at gætte for højt, mens man kun kender øjnene af sine egne terninger.
Turen til at melde ud går med urets retning.
Man skal enten forøge den forrige spillers udmelding, eller kalde SNYD hvis man ikke tror på det der er sagt.
Når man skal sige noget som er højere end den forrige, SKAL en af værdierne på terningerne stige. Dog må Antallet af terninger ikke falde.
Som i mange andre spil er her naturligvis også en joker. enere kan gælde for hvad som helst. er der for eksempel udmeldt 9 firere, og der i alt er slået 7 firere og 3 enere, er der i alt 10 firer (7+3). Man kan ikke melde enere. fx 7 enere.
Efter hver omgang tager alle andre end taberen en terning fra, så det til sidst kun er dem, som har tabt flest omgange tilbage. Taberen tager naturligvis en tår øl.
Eksempel af en omgang
Lars har slået (2, 2, 6, 1)
Lisa har slået (4, 5, 6, 6)
Rasmus har slået (2, 4, 4, 1)
Jesper har slået (3, 6, 6, 1)
Lars starter og melder 6 toere. (ud af 16 terninger).
Dette tror Lisa på og siger 6 seksere.
Rasmus udmelder så 7 firere.
Jesper siger 7 seksere (han har selv 3).
Lars siger 8 seksere.
Lisa tror ikke på at der er 8 seksere og råber SNYD!
Der tælles seksere, og enere. Der er 5 seksere og 3 enere. Det giver 8 seksere. så Lars havde ret og Lisa tabte denne omgang.
De andre tager hver én terning fra deres raflebæger og Lisa starter næste omgang. Nu er grundreglerne slået fast.
Udvidede Regler
-
Trappe handler om at hvis en spiller slår en serie, startende fra 1, gælder Det som (antal terninger +1) af en slags. slås der fx; 1, 2, 3, 4, gælder dette som 5 af en slags. (svarende til 5 enere) 1, 2, 3, gælder dette som 4 af en slags (svarende til 4 enere) 1, 2, gælder som 3 af en slags (svarende til 3 enere) 1, gælder som 2 af en slags. (svarende til 2 enere) Dette muliggøre chancen for at der kan meldes 4 seksere, selv om der kun er 2 personer med en terning hver tilbage. Hvis de begge har slået enere, har de begge 2 af en slags. hvilket vil sige at det højeste der kan meldes er 2 seksere.
-
Hver spiller får en terning, som de har liggende foran sig. Man starter på 6 liv (vender siden med 6 øjne op), og når man har tabt en omgang mister man også et liv. Der er forskellige variationer af hvad der sker når en person har mistet alle sine liv; Spilleren er ude, og de andre spiller færdigt. Spilleren giver en omgang til bordet, og alle starter på ny med 6 liv. Hvis man slår på måtter (dem man ofte får med på bar til at slå på), kan man vende denne om, og når den bliver vendt tilbage igen giver man en omgang til bordet.
-
Man kan spille med at den værdi som bliver nævnt skal være til stede på minimum en af alle terningerne. Dette vil oftest være i situationer hvor der ikke er så mange tilbage. eksempelvis hvis der er to spillere og den ene slår en ener og en toer, og den anden en fire og en femmer. meldes der 1 af enten 3, 4 eller 6, og der bliver kaldt snyd, vinder den som har kaldt snyd, da eneren kun har værdi, hvis der også er en anden terning af den værdi som der er kaldt.